19 finalisten voor Effie Awards 2020

Na de jureringsdag op 23 oktober, dingen nog 19 cases mee naar een felbegeerde Bronze, Silver of Gold Effie.  De uiteindelijke winnaars worden bekendgemaakt op 10 december tijdens de Effie Awards Ceremony. De uitreiking van de awards gebeurt tijdens een fysieke ceremonie, met de nodige coronamaatregelen in acht genomen.

De jury selecteerde na hun beraadslaging 19 uit een totaal van 35 cases voor een plek in de finale:

Adverteerder

Instaverliefd

FamousGrey Eyeworks

LIDL

Van hard retailer naar smart retailer

BBDO Zigt

Luminus

Van sympathieke 'challenger' naar geloofwaardige 'accelator'

Havas Brussels  Maxus

Lunch Garden

Wunderman Thompson Wavemaker

MediaMarkt

Refreshing a brand in a challenging market

Wunderman Thompson /

MEGA

Deal with your high energy bill

DDB OMD,  Universem

Mitsubishi Motors

Gebouwd voor Belgische Wegen

LDV United /

Myfamily

Creating the distance

BBDO Zigt

Neuhaus

The gift of caring

WeWantMore Design Studio BetoCee, Oona

NewB

Capital Campaign

Hungry Minds blue2purple, Focus Advertising

State of the Arts

-60% Culture

BBDO /

STIB-MIVB

Brussel … dat zijn wij allemaal

mortierbrigade /

VOO

Leadership Internet

Happiness Brussels Vizeum

SBS Belgium

wtFOCK - Generation Woke engages its audience

PHD Media Belgium Oona Allyens, Sputnik, SBS Belgium, DataSynergy

“We zijn blij verrast dat ondanks Covid-19 zo veel cases werden ingestuurd”, zegt Mira De Maeyer, CMO VP Marketing Europe van Perrigo en juryvoorzitter van de Effie Awards. “Heel wat onder hen haalden de finale. Het groot aantal inschrijvingen onderstreept nog maar eens het belang van de Effie Awards én van marketing effectiveness, zowel bij adverteerders als bij bureaus.”

Net als vorig jaar bestaat de jury uit 30 leden, die tijdens de zomermaanden online hun score gaven en vorige week digitaal debatteerden over de cases. Mira De Maeyer: “We gaven om evidente redenen de voorkeur aan een fysieke bijeenkomst, maar konden niet anders dan twee weken geleden te beslissen om het digitaal te laten plaatsvinden. Dat is feilloos verlopen, mede dankzij de grote discipline van de juryleden. De rijkheid van de debatten die de Effie Awards kenmerkt, was ook nu weer aanwezig.”

De finalisten stellen naar jaarlijkse gewoonte hun case voor tijdens het Effie Effectiveness Forum op 10 december. “Het forum vindt dit jaar digitaal plaats en biedt de markt een unieke inkijk in de strafste cases van het jaar”, klinkt het bij Lydia Desloover, Director van Effie Belgium. “We houden het forum heel toegankelijk, zowel qua prijs als qua format. Elke finalist krijgt 15 minuten om zijn case voor te stellen, daarna is er tijd voor vragen om de interactiviteit te verhogen. We willen ook studenten de mogelijkheid geven zich te laten inspireren door de verschillende cases, daarom voorzien we voor hen een speciaal tarief.”

’s Avonds bekroont de jury de meest succesvolle marketingcommunicatiecases met een Bronze, Silver of Gold Award voor hun bewezen impact. Daarnaast zullen er ook een aantal cases met een Mention of Excellence in Media naar huis gaan.

De Effie Awards Ceremony vindt plaats in de Event Lounge te Brussel, onder de dan geldende hygiënemaatregelen en met een beperkt publiek. Meer info over het programma & tickets via effiebelgium.be.

Effie Belgium een organisatie van UBA, BAM, ACC en Uma.

Lydia Desloover

Director Effie Belgium, Effie Belgium